Frederic Rzewski: The People United zal nooit verslagen worden (Quartz Music)
★★★★ ☆
Spotify | Amazone | Apple Music
De Amerikaanse componist, die tot zijn dood vorig jaar in Italië woonde, werd door de omverwerping van de Chileense president Salvador Allende in 1973 ertoe aangezet om 36 variaties te componeren op het populistische campagnelied van het gevallen regime, El pueblo unido jamas sera vencido.
Ondanks dat het bijna een uur duurde en afleveringen van atonale woede bevatte, werd het stuk snel en vaak opgenomen, eerst in 1976 door haar toegewijde Ursula Oppens, en later door de Duitse pianist Igor Levit. In totaal zijn er een tiental opnames. Geen enkele heeft zo mijn aandacht getrokken als deze nieuwe release van de Van Cliburn-winnaar uit 2013, de Oekraïense pianist Vadym Kholodenko.
Rzewski’s partituur breidt de klassieke thema-en-variatiesmethode uit door twee extra, politiek gerelateerde thema’s te verweven: de Italiaanse Bandera Rossa en Hanns Eisler’s Solidariteitslied. Elk werkt als een breker van het oorspronkelijke thema, klokt in als variaties 13 en 26, die zowel de bestaande textuur uitdagen als bevorderen. De muziek gaat van een bijna Schubertiaanse delicatesse tot Weberniaanse dissonanten die een halfdode huiskat aan het denken zouden zetten. Variatie 15 doet denken aan de sfeer van Arlo Guthrie’s Hobo’s slaapliedje. Variatie 18 is puur cabaret.
Kholodenko is de eerste pianist die ik heb gehoord die de Rzewski-set als een eenheid beschouwt en interpreteert als een lineaire afstammeling van Beethovens Diabelli-variaties, met toegevoegde passie en woede. Hoewel hij de opname een jaar geleden in Sint-Petersburg maakte, kan men niet nalaten anticipaties te horen op de huidige waanzin tussen Rusland en Oekraïne. Op 36-jarige leeftijd heeft Kholodenko de afgelopen tien jaar meer persoonlijke triomfen en tragedies gekend dan de meesten van ons in hun leven meemaken. Zijn spel boeit niet.
De Rzewski-variaties worden voorafgegaan door Beethovens A-majeur op een Russisch thema, geschreven voor de vrouw van de belangrijkste inlichtingenofficier van de tsaar in Wenen. Zeggen dat het tekort schiet bij Ashkenazy en Brendel is niet om Kholodenko te kleineren. Integendeel, het plaatst hem in het allerhoogste kaliber van klassiek pianist en verlicht zijn weg vooruit. Nooit van hem gehoord? Luister maar naar de Rzewski.
Om meer te lezen van Norman Lebrecht, abonneer je op Slippedisc.com.
#LUDWIGVAN
Ontvang het dagelijkse kunstnieuws rechtstreeks in je inbox.