De buitengewone late creatieve bloei van Wadada Leo Smith zet zich voort. Hij werd 80 op 18 december 2021, maar de stroom nieuwe albums, waaronder multidisc-sets, gaat onverminderd door. Zo ook de diverse samenwerkingen, tours, wereldpremières, lezingen, residenties, workshops en prijzen.
Twee Eeuwen is de debuutopname van een trio met Qasim Naqvi op modulaire en Minimoog-synthesizers en Andrew Cyrille op drums. De proliferatie van elektronische instrumenten is een transformatieve ontwikkeling geweest in de jazz van de 21e eeuw. Elektronica kan een valstrik zijn voor de jazzmuzikant, maar Naqvi gebruikt ze hier met smaak en discretie, om de muziek te dienen. Hij componeerde alle 11 deuntjes. Zijn rol is om te zorgen voor de steeds evoluerende bijna-stilte, de brede doeken waarop Smith schildert. De derde stem is Cyrille, twee jaar ouder dan Smith, ook een voorname oudere staatsman van de avant-garde. Zijn drums kunnen overal in deze open landschappen oplaaien. De functie van Cyrille is om factoren als toeval en vluchtigheid in deze veelal meditatieve muziek te introduceren.
Naqvi’s kale, pure, betoverende melodieën zijn uitgangspunten van waaruit Smith op meeslepende trompettoon vrij ronddoolt. Naqvi schreef veel van deze muziek tijdens de eerste golven van de pandemie. De verschuivende onderstromen die door zijn synthesizers worden gegenereerd, en de diepe klaagzang van Smiths kreten, roepen de onzekerheid en duisternis op van die ongekende menselijke periode, die ook een tijd van sociale onrust was. Het is ontroerend om te horen dat het openingsnummer, ‘For DF’, voor Darnella Frazier is, de jonge vrouw die de video van de moord op George Floyd heeft opgenomen. De crescendo’s van Smith zijn verpletterend. Op andere stukken, zoals ‘Spiritual Is 150’ en ‘Wraith’, behandelt Smith meer genuanceerde berichten. Elk van zijn lange oproepen is een dwingende oproep, gesproken in de geheime taal van de ziel.