Voor operafans in Toronto is een van de geneugten van het herfstseizoen de jaarlijkse Centre Stage Ensemble Studio Competition, gepresenteerd door de Canadian Opera Company. Dit evenement, dat in 2011 op relatief bescheiden wijze werd opgericht, is veranderd in een blits gala waar operaliefhebbers jonge artiesten met geweldige stemmen kunnen horen strijden op het hoofdpodium van het Four Seasons Centre, compleet met het volledige COC-orkest. Winnaars krijgen prijzengeld, veel publiciteit en een kans om uitgenodigd te worden voor de COC Ensemble Studio.
Center Stage werd dit jaar voor het eerst live gestreamd en iedereen die in cyberspace keek, kon online stemmen voor de Publieksprijs. Het was een zeer competitief veld, met zeven finalisten gekozen uit audities in de zomer. Aan het einde van de avond werden de Eerste Prijs en Publieksprijs uitgereikt aan de Pools-Canadese sopraan Karoline Podolak. Haar winnende aria was Violetta’s showstopper “Sempre libera” uit La Traviataeen geweldig vehikel voor de lyrisch-coloratura sopraan.
Ik herinner me dat ik in het publiek zat, nogal nonchalant te wachten om door de laatste deelnemer te worden vermaakt. Toen kwam mevrouw Podolak het podium op, in een oogverblindende gouden jurk tot op de grond. Op het moment dat ze de aria binnenstapte, spitsten mijn oren zich. Ik herinner me dat ik bij mezelf dacht dat ik getuige was van iets heel bijzonders. De volgende vijf minuten zong ze de geweldige aria van Violetta prachtig. Haar toon straalde, met uitstekende behendigheid voor de verraderlijke runs, met fijne muzikaliteit, aantrekkelijke aanwezigheid op het podium, om nog maar te zwijgen van dat ongrijpbare iets dat sterrenkracht wordt genoemd.
Bijzonder gedenkwaardig was haar topklasse. Het hoogtepunt van deze aria vereist vier hoge C’s, een hoge D-flat en een hoge Es. Voor Podolak was het een fluitje van een cent, eindigend met een triomfantelijke hoge Es. Einde verhaal! Ze had mijn stem voor de publieksprijs en het bleek dat ze de meerderheid had in huis en in cyberspace.
Toen het COC me vroeg om mevrouw Podolak te interviewen voor een artikel, was ik daar maar al te blij mee. Online onderzoek leidde me naar haar website en zij Youtube kanaal. Je hoort de veelzijdige mevrouw Podolak een selectie van aria’s zingen, en een verrassing – ze begeleidt zichzelf op gitaar in popsongs! Het zou geen verrassing moeten zijn, want de jonge Karoline studeerde viool en gitaar voordat ze begon te zingen, en ze heeft een diploma in radio en media van Ryerson.
Haar Center Stage triomf bewijst ruimschoots haar diepgaande ervaring, waarbij ze al successen behaalde in competities en op podia in Europa en Noord-Amerika. Ze maakte haar operadebuut in 2019, in het Silezische Opera House, als Zuzia in Stanislaw Moniuszko’s Verbum Nobilegevolgd door Adele in Die Fledermaus. Eerder dit jaar zong Podolak haar eerste Violetta bij de Bulgaarse Nationale Opera en Ballet in Sofia, Bulgarije. Ze is momenteel een jonge kunstenaar van het Atelier Lyrique van Opéra de Montréal.
Na haar triomf op Center Stage sprak ik haar bij voor een praatje.
LvT: Allereerst gefeliciteerd met de overwinning in de Center Stage! Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van je uitvoering van ‘Sempre libera’. Hoe voelt het om zowel de winnaar van de eerste prijs als de winnaar van de publieksprijs te zijn?
Heel erg bedankt! Het is een surrealistisch gevoel! Ik herinner me dat toen ik voor het eerst begon te zingen, de Center Stage Competition de eerste wedstrijd was waar ik over had gehoord, en ik dacht “wauw, het zou zo cool zijn om er ooit aan te kunnen deelnemen…” – en hier zijn we dan! Ik ben zo vereerd.
LvT: Ik las op uw website dat u zeer succesvol bent geweest in wedstrijden. Wat is het geheim van jouw succes?
Als het om wedstrijden gaat, is het een proces… Ik probeer een gezonde levensstijl en een goede slaaphygiëne aan te houden, zodat mijn lichaam fysiek in de beste positie is om goed te presteren. Ik spaar mijn stem. Ik focus en blijf ernaar streven mijn repertoire te verbeteren en mijn uithoudingsvermogen te behouden door middel van oefening en coaching in de aanloop naar de competitie. Op wedstrijddagen heb ik altijd mijn kamillethee bij me!
LvT: Hoe ga je om met je zenuwen in een wedstrijd? Of misschien heb je er geen…
Ik heb wel zenuwen, maar niet altijd… het hangt van de situatie af. Als ik in een productie speel, voel ik me minder nerveus, omdat ik in het personage word getransporteerd. Maar in een wedstrijd, als jij alleen op het podium staat… en de juryleden… is het zenuwslopender. Ik probeer vertrouwen in mezelf te hebben. Ik ken het repertoire, ik heb dit eerder gedaan. Ik probeer mezelf gerust te stellen dat het goed komt. Zelfs als het niet volgens plan verloopt, is het niet het einde van de wereld. Ik probeer zelf de druk weg te nemen.
LvT: Vertel me, gewoon uit nieuwsgierigheid – wat zijn je plannen voor het prijzengeld?
Eerlijk gezegd gaat het grootste deel van het prijzengeld naar algemene levensverzekeringen. Het is een hele fijne opluchting om het te hebben. Maar er is één ding: ik zei tegen mezelf dat als ik ooit een grote wedstrijd zou winnen, ik mezelf zou trakteren op een designertas waar ik al jaren naar uitkijk. Daar ben ik enthousiast over omdat het me aan deze ervaring zal herinneren. En ik neem mijn familie mee uit eten – zij zijn mijn grootste supporters geweest.
LvT: Ik las dat je in Toronto bent geboren. Kom je uit een muzikale familie?
Ja, ik kom uit een zeer muzikale familie. Mijn ouders zitten in een koor. Mijn moeder zong ook in een band in haar jeugd in Polen, en al mijn broers en zussen spelen een instrument. Ik studeerde viool en gitaar en speel tot op de dag van vandaag nog steeds gitaar. Muziek is een groot deel van ons leven geweest. Ik ben de enige operazangeres, maar we zijn op jonge leeftijd met muziek grootgebracht. De favoriete film van mijn familie is Amadeus, dus we keken er vaak naar toen we opgroeiden. Ik was erg geïnspireerd door de muziek erin, met name Constanze’s aria in de Die Entführung aus dem Serail scene, en de Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte tafereel. Als kind ging ik ook naar producties van Canadian Opera Company.
LvT: Vertel ons je vroegste herinneringen aan zingen. Wanneer ben je begonnen met zanglessen? Was Kinga Mitrowska je eerste stemdocent?
Ik hield altijd van zingen, en ik merkte dat ik liedjes uitzond en mijn stem testte in mijn kamer toen ik opgroeide. Ik zou opera-impressies maken voor de lol, totdat mijn ouders voorstelden om zanglessen te nemen bij de Pools-Canadese operazangeres Kinga Mitrowska. Dat was in 2016, terwijl ik een andere carrière nastreefde [in radio and media]. In 2018/2019 heb ik zingen echt serieus genomen en heb ik mijn focus fulltime verlegd naar zingen. Mijn lerares heeft mijn passie voor klassieke zang aangewakkerd en ik werk tot op de dag van vandaag met haar samen. Rond de tijd dat ik zanglessen begon te nemen, nodigde Krzysztof Jedrysik, die destijds de dirigent was van het koor waar mijn ouders zitten – Quo Vadis Choir en Camerata Ensemble in Brampton, Ontario – me uit om solist te worden. Met hen optreden was mijn eerste kennismaking met zingen in het openbaar, en ze hebben een speciaal plekje in mijn hart!
LvT: Toen je voor het eerst zang begon te studeren, had je zanger(s) die je bijzonder bewonderde?
Ik bewonder veel zangers, maar vooral Maria Callas, June Anderson en Lisette Oropesa.
LvT: Waar heb je je professionele debuut gemaakt en in welke rol? Zing je ook recitals? Heb je favoriete liederen en liedcomponisten?
Mijn professionele debuut was als Zuzia in Verbum Nobile, een Poolse opera van Stanisław Moniuszko. Direct daarna speelde ik Adele in Die Fledermaus. Ja, ik zing ook recitals. Mijn favoriete liedcomponisten zouden Rachmaninoff, Debussy en Chopin zijn.
LvT: Heb je droomrollen die je ooit hoopt te zingen?
Lucia, Gilda en Constanze in Die Entführung aus dem Serail. En misschien Koningin van de Nacht in Die Zauberflöte.
LvT: Koningin van de Nacht! Zing je tot een hoge F?
Ja, als ik opwarm, ga ik naar een G…
LvT: Wauw, een hoge G! Je gebruikt het toch niet?
Maar ik weet dat het er is, en het geeft me een buffer!
LvT: Ik zie dat je in Montreal woont. Vertel ons over uw toekomstplannen. Welke afspraken heb je op stapel staan?
Ik ben momenteel lid van het Atelier Lyrique in de Opéra de Montréal. Ik ben ze erg dankbaar. Ze hebben altijd in me geloofd, en ze hebben me erg gesteund en me geholpen te groeien als artiest. Dit seizoen heb ik aankomende optredens in de Opéra de Montréal, in L’enfant et les sortilèges in februari in de rol van Feu, Princesse en Rossignol. Ik heb ook een aanstaande productie in de omgeving van Toronto waar ik enthousiast over ben, maar die nog moet worden aangekondigd. Wat internationale engagementen betreft, heb ik aankomende optredens in 2023, in Daegu Opera House in Zuid-Korea, Meininger Staatstheater in Duitsland, Štatna Filharmónia Košice in Slowakije en als Norina in Don Pasquale in Luxemburg.
LvT: Nou, het klinkt alsof je goed op weg bent! Een laatste vraag – als ik kunstenaars interview, eindig ik het vaak met deze vraag – heb je een advies dat je in je leven heeft geholpen, zowel als kunstenaar als als persoon?
Wat betreft advies is het volgende me in mijn leven bijgebleven: “Je kunt falen in wat je niet wilt, dus je kunt net zo goed een kans wagen om te doen waar je van houdt” — Jim Carey. Een carrière in de opera nastreven is riskanter dan andere beroepen, maar ik vind het zo leuk dat ik liever het risico neem en mijn best doe, dan iets veiligers te doen, iets dat niet eens voor altijd gegarandeerd is. Mijn zus Claudia en ik hebben elkaar altijd verteld dat “je maar één keer leeft” – voordat Drake er een lied over maakte. Het herinnert ons eraan om de dag te plukken, het leven ten volle te leven en te doen wat ons gelukkig maakt. Het is beter om de kansen en de risico’s te grijpen dan spijt te hebben dat je het niet hebt gedaan. Ik zou liever leven met de voldoening te weten dat ik mijn best heb gedaan, ongeacht de uitkomst, dan te leven met spijt van wat had kunnen zijn…
LVT: Dat vind ik leuk – een heel slimme kijk op het leven! En ik hoop in het publiek te zijn wanneer je aanstaande verloving in de omgeving van Toronto werkelijkheid wordt. Bedankt dat je met me hebt gesproken en ik wens je het allerbeste voor de toekomst.
#LUDWIGVAN
Ontvang het dagelijkse kunstnieuws rechtstreeks in je inbox.