Openluchttheatervrouwenhof.nl

    Abonneren op updates

    Ontvang het laatste creatieve nieuws van SmartMag over kunst en design.

    Wat is heet

    Hoe maak je creatieve magie?

    March 19, 2025

    Hoe te handelen als je autosleutel kwijt is

    December 27, 2024

    De ideale koptelefoon voor kinderen: PowerLocus in de spotlight

    September 23, 2024
    Facebook Twitter Instagram
    Openluchttheatervrouwenhof.nl
    • Home
    • Hiphop
    • Jazz
    • Klassiek
    • Knal
    • Steen
    Facebook Twitter Instagram
    Openluchttheatervrouwenhof.nl
    Klassiek

    De planeten zijn uitgelijnd voor Oundjian en de TSO

    DjangoBy DjangoNovember 4, 20213 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Reddit Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    TSO Dirigent Emeritus Peter Oundjian (Foto met dank aan de kunstenaar)

    Rossini: Ouverture tot La gazza ladra; Coleridge-Taylor: Ballade in a mineur; Mendelssohn: Concertstuk nr. 2; Holst: De planeten. Toronto Symphony Orchestra onder leiding van Peter Oundjian. wo 9 november – za 12 november 2022, Roy Thomson Hall. Kaartjes hier.

    Een trefzekere hit aan de kassa, de orkestsuite van Holst De planeten kan ook worden vertrouwd om te slagen in prestaties. Het Toronto Symphony Orchestra trok woensdagavond een gezond publiek naar Roy Thomson Hall om te horen hoe dirigent-emeritus Peter Oundjian zijn vele sonische wonderen ontketende.

    Elk van de zeven delen werd treffend gekarakteriseerd, te beginnen met een fel koperachtig Mars. Zwoel Venus was delicaat uitgebalanceerd en versierd met fijne solo’s, met name door Neil Deland, wiens hoorngeluiden zo dichtbij en toch zo ver weg waren.

    Mercurius, de gevleugelde boodschapper, was speels in een gematigd tempo, en Saturnus, de brenger van ouderdom, riep die onvermijdelijke toestand op met rietfluiten en een plechtige tred. Jupiter maakte een onstuimige indruk, zijn centrale deuntje vol, zo niet helemaal volmondig. Sommige geweldige melodieën hebben een extra duwtje nodig om de kwaliteiten te bevrijden waarvoor ze al beroemd zijn.

    Niet dat snaren op enigerlei wijze ontbraken. Contrabassen, zo vaak als vanzelfsprekend beschouwd, klonken als sterren. De blazerssectie, die me helderder van toon lijkt dan de eenheid die Oundjian tien jaar geleden leidde, was op de juiste manier agressief in Uranus. De dirigent leidde het processie-crescendo met groot succes.

    De backstage vocalise van Neptunus werd gerealiseerd door 48 zangers (sommige jongvolwassenen) van het Toronto Children’s Chorus en Toronto Youth Choir. Ze maakten een etherisch geluid.

    Andere hoogtepunten kunnen worden genoemd. De celesta klonk vrolijk en het orgel donderde. Zullen de herhalingsoptredens van donderdag en zaterdag aanleiding geven tot een nog hogere mate van saamhorigheid? Er is één manier om erachter te komen.

    Oundjian startte het programma in pops-modus met Rossini’s Ouverture tot La gazza ladra. Violen waren behendig, maar volledige orkestpassages leken zwaar. Deze muziek moet je aan het lachen maken.

    Vervolgens kwam Samuel Coleridge-Taylor’s Ballade in A Minor Op. 33, een werk uit 1898 dat tot stand kwam, zoals Oundjian het publiek uitlegde, op aanbeveling van Edward Elgar. De afwisselingen van turbulentie en melodieuze romantiek waren aantrekkelijk, zelfs als ze na 12 minuten overbelast waren.

    Mendelssohn’s Konzertstück nr. 2 op. 114 was zo mogelijk te kort met acht minuten, hoewel Eric Abramovitz (klarinet) en Miles Jaques (bassethoorn, een altklarinet) zeker genoeg noten hadden om te spelen. Ze gorgelden levendig, gekleed in nachtclubjassen met pailletten, voor het geval we in de verleiding zouden komen om de muziek te serieus te nemen. Er was een duo-toegift met klezmer boventonen.

    Het publiek was opgetogen. Ze waren stil en attent tijdens de Holst. Er wordt niet geklapt tussen bewegingen. Goed spul.

    #LUDWIGVAN

    Ontvang het dagelijkse kunstnieuws rechtstreeks in je inbox.

    Meld je aan voor de Ludwig van Daily – klassieke muziek en opera in vijf minuten of minder HIER.

    Arthur Kaptainis is sinds 1986 de klassieke muziekcriticus van de Montreal Gazette en schreef voor de National Post 2010-2016. Zijn artikelen zijn verschenen in Classical Voice North America en La Scena Musicale, evenals in Ludwig Van. Arthur heeft een MA in musicologie van de Universiteit van Toronto.

    Laatste berichten door Arthur Kaptainis (alles zien)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Reddit Tumblr Email
    Django
    • Website

    Related Posts

    Klassiek February 4, 2022

    DE SCOOP | Soundstreams Free Encounter-serie begint op 1 december met een focus op spiritualiteit

    Klassiek January 5, 2022

    Voorkant en midden: maak kennis met de winnaar van de COC Ensemble Studio Competition Karoline Podolak

    Klassiek December 3, 2021

    LEBRECHT LUISTERT | Oekraïense pianist Vadym Kholodenko biedt boeiende interpretatie van Rzewski

    Leave A Reply Cancel Reply

    Mis het niet
    Overige March 19, 2025

    Hoe maak je creatieve magie?

    Creatieve magie lijkt vaak iets ongrijpbaars, een gave die slechts voor enkelen is weggelegd. Maar…

    Hoe te handelen als je autosleutel kwijt is

    December 27, 2024

    De ideale koptelefoon voor kinderen: PowerLocus in de spotlight

    September 23, 2024

    Innovatie in horeca afvalbeheer: op weg naar duurzaamheid

    November 16, 2023

    Abonneren op updates

    Ontvang het laatste creatieve nieuws van SmartMag over kunst en design.

    Over ons
    Over ons

    Mooie muziek is de kunst van de profeten die de onrust van de ziel kan kalmeren; het is een van de meest magnifieke en verrukkelijke geschenken die God ons heeft gegeven.

    Onze keuzes

    Hoe maak je creatieve magie?

    March 19, 2025

    Hoe te handelen als je autosleutel kwijt is

    December 27, 2024

    De ideale koptelefoon voor kinderen: PowerLocus in de spotlight

    September 23, 2024
    recente berichten
    • Hoe maak je creatieve magie?
    • Hoe te handelen als je autosleutel kwijt is
    • De ideale koptelefoon voor kinderen: PowerLocus in de spotlight
    • Innovatie in horeca afvalbeheer: op weg naar duurzaamheid
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2022 Openluchttheatervrouwenhof.nl Alle rechten voorbehouden

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.